صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


>ریزمغذی ها چه نقشی درسلامتی ما دارند؟

ریزمغذی ها چه نقشی درسلامتی ما دارند؟

دکتر مینو شاهانی عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کمبود ریزمغذی ها از همان سال های اولیه زندگی تا دوران بزرگسالی می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان سینه شود. 
دکتر مینو شاهانی در همایش یک روزه روبان صورتی اظهار داشت: امروزه دیگر بحث وراثت در ابتلا به سرطان ها به تنهایی مطرح نیست بلکه تغییرات ژنتیکی متاثر از عوامل محیطی نیز در این زمینه بسیار مورد بحث هستند. وی افزود: یکی از مهمترین عوامل محیطی موثر در ابتلا به سرطان ها، ریزمغذی ها هستند که ثابت شده کمبود آنها در طول دوران رشد و زندگی افراد می تواند زمینه ساز بروز سرطان ها باشد. 
 
ویتامین ها را دررژیم غذایی کودکان بگنجانید
دکترشاهانی ادامه داد: از این رو مادران باید از دوران کودکی فرزندان خود به این مساله توجه داشته باشند و طبق نظر پزشک ویتامین های D، E و روی و آهن را در رژیم غذایی فرزندان خود قرار دهند و از مواد غذایی که دارای این ویتامین ها هستند برای بچه ها استفاده کنند. 
وی بر اهمیت توجه به رشد کودک تاکید کرد و گفت: مادران باید به میزان رشد کودک خود توجه داشته باشند؛  دور سر کودک 6 ساله باید به اندازه 90 درصد دور سر یک فرد بالغ و قد او 70 درصد قد یک فرد بالغ باشد. دکترشاهانی ادامه داد: یک نوزاد سالم در زمان تولد، وزنی حدود سه و نیم کیلوگرم دارد؛  این نوزاد باید در سن چهار تا پنج ماهگی دوبرابر وزن تولد (هفت کیلو) و در یک سالگی سه برابر وزن هنگام تولد (10 کیلو) خود را داشته باشد. 
وی تاکید کرد: کم توجهی به این مسائل نه تنها می تواند زمینه ساز بروز بیماری در افراد در سنین بالاتر شود، بلکه در سلامت نسل های بعدی نیز می تواند تاثیر منفی داشته باشد. 
 
 ثابت نشدن تاثیر امواج الکترومغناطیس در بروز سرطان 
عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تاکنون آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، امواج الکترومغناطیس و رادیوفرکانس ها را در دسته عوامل خطرزا و ایجادکننده متاسیون های ژنومی و تغییرات ژنتیکی و تکثیر سلولی قرار نداده و تاثیر آنها در بروز سرطان را تایید نکرده است. وی خاطرنشان کرد: البته نباید به استناد این مطلب، در استفاده از وسایلی مانند تلفن همراه زیاده روی شود و بهتر است تا آنجایی که امکان دارد از این وسایل کمتر استفاده کرده و به ویژه در هنگام خواب آن را از خود دور کنیم.