صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


  چاپ        ارسال به دوست

باید و نباید های ورزشی در دوران کرونا/ از مراحل انجام فعالیت بدنی تا گندزدایی سطوح

فاصله گذاری اجتماعی، قرنطینه کردن و بسته شدن باشگاههای ورزشی انجام فعالیت های ورزشی را با محدودیت هایی مواجه کرده است ولی باید بدانیم ورزش موجب سلامت جسم و روان افراد می شود که نباید از آن غفلت کرد. 


 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، با توجه به این که ضرورت ادامه انجام فعالیت بدنی در دوران همه گیری کرونا و طولانی شدن این بیماری ضروری است، لازم است فعالیت های بدنی طبق ضوابط و قواعد خاصی باشد.

 

این راهنما برای افراد سالمی که هیچ علامتی ندارند تدوین شده و درصورت بروز علائم شامل تب، بدن درد، سرفه، علایم گوارشی ادامه فعالیت های ورزشی منوط به مشاوره با پزشک است.

 

اگر در هنگام فعالیت ورزشی تنگی نفس نامتناسب با فعالیت بدنی،سرگیجه و سبکی سر داشتید، فعالیت بدنی را قطع کنید، بنشینید و ماسک خود را برداشته و چند نفس عمیق بکشید و اگر این علایم ادامه پیدا کرد با پزشک مشاوره کنید.

 

در افراد با سابقه بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی عروقی و ریوی پیشنهاد می شود که ورزش با شدت پایین و استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در زمان های کوتاهتر انجام شود.

 

این افراد اگر بخواهند ورزش باشدت بالاتر و طولانی تر انجام دهند استفاده از ماسک توصیه نمی شود و باید در مکان خلوت و با حفظ فاصله اجتماعی ورزش کنند.

 

مصرف دخانیات و ورزش

 

کشیدن سیگار موجب تضعیف سیستم ایمنی می شود

 

یک تا دوساعت قبل و بعد جلسه ورزشی از استعمال دخانیات خودداری شود

 

بهداشت مواد غذایی

 

از مواد غذایی به صورت بسته بندی استفاده شود

 

از رد و بدل نوشیدنی و خوراکی بین افراد مختلف در حین فعالیت بدنی اجتناب شود

 

هر فرد در فضای عمومی ورزشی بطری آب آشامیدنی مختص خود همراه داشته باشد

 

بهداشت ابزار و تجهیزات

 

تمامی سطوح دارای تماس مشترک نظیر دستگیره در، میله راه پله، صندلی، وسایل ورزشی و باید پس از هراستفاده ابتدا نظافت و سپس گندزدایی شود

 

مواد ضدعفونی کننده دست به تعداد کافی و در قسمت های مناسب در ورزشگاه و فضاهای بسته عمومی مورد استفاده برای انجام فعالیت های بدنی تعبیه شود

 

دومرحله نظافت با مواد شوینده و گند زدایی جدا از یکدیگر بوده و نباید هیچ گونه اختلاطی بین شوینده و گندزدایی ایجاد شود.

 

محلول گندزدایی کلره باید روزانه تهیه گردد(کارایی آن پس از گذشت 24 ساعت کاهش می یابد)

 

گندزدایی با آب سرد تهیه گردد

 

گندزدایی سطوح یا دستمالی که توسط محلول گندزدا آغشته شده، برای سطوح انجام می شود. ابتدا دستنال خیس شود و با فشردن آب اضافی آن گرفته و بر سطوح گشیده می شود.

 

بهداشت ساختمان

 

با توجه به احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 در مکان های عمومی و پرتردد انجام فعالیت های بدنی در محیط های عمومی مانند باشگاهها و پارک ها مگر با رعایت ضوابط خاص توصیه نمی شود.

 

 بهترین مکان جهت انجام فعالیت های بدنی در منزل(ترجیحا در یک اتاق با تهویه مناسب) می باشد.

 

توصیه می شود برای فعالیت بدنی به صورت انفرادی عمل شود.

 

فضاهای بسته مورد استفاده برای فعالیت بدنی باید دارای تهویه مناسب باشد بطوریکه هوای تازه همیشه جریان داشته باشد( به عنوان مثال استفاده از تهویه طبیعی یا بازکردن در و پنجره ها و تعویض مرتب هوا

 

گندزدایی تمامی فضاهای بسته مورد استفاده برای فعالیت بدنی و سرویس های بهداشتی بایستی قبل و بعد از فعالیت بدنی طبق پروتکل های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت انجام شود.

 

لازم است کلیه سرویس های بهداشتی مجهز به صابون مایع و دستمال کاغذی باشد

 

مراحل انجام فعالیت بدنی

 

مرحله گرم کردن قبل از انجام فعالیت بدنی و سردکردن پس از انجام فعالیت بدنی در نظرگرفته شود.

 

مرحله گرم کردن شامل حرکات کششی و فعالیت هوازی ملایم مثل پیاده روی ملایم ی باشد حدود ده دقیقه

 

مرحله سرد کردن پس ازاتمام جلسه فعالیت بدنی انجام شود و شامل ورزش سبک و حرکات کششی باشد حدود ده دقیقه

 

حرکات کششی را پانزده الی سی ثانیه نگاه دارید و سه تا چهاربار تکرار کنید

 

جلسه اصلی فعالیت بدنی بین بیست تا شصت دقیقه فعالیت هوازی شامل پیاده روی درجا، طناب زدن، استفاده از تردمیل، اسکی فضایی و دوچرخه ثابت وورزش های قدرتی باشد.

 

ورزش های قدرتی شامل ورزش با کش ورزشی و یا دمبل و ... است و به صورت دوتا چهار ست با هشت تا دوازده تکرار با دوسه دقیقه استراحت بین ست ها انجام می شود(دوتا سه روز در هفته)

 

نوع تمرینات و احتیاطات آن دردوره اپیدمی کووید 19

 

برنامه ورزشی باید شامل ترکیب ورزش هوازی، قدرتی، کششی و تعادلی باشد

 

احتیاط در تمرینات هوازی

 

مدت تمرین را در هر جلسه به حداکثر یک ساعت محدود گردد

 

به جای ورزش طولانی دوجلسه در روز با حداقل سه ساعت استراحت بین جلسات و مصرف مناسب مایعات انجام شود

 

شدت تمرین ورزشی را به حداکثر هشتاد درصد ضربان قلب محدود باشد

 

احتیاط در تمرینات قدرتی

 

تمرینات قدرتی را به حداکثر یک ساعت در جلسه محدودشود

 

با حداکثر قدرت تمرینات انجام نشود

 

قبل از رسیدن به خستگی تمرینات قطع شود

 

انتهای پیام/

 

کدخبرنگار:7701س.ق

 

 

 

 

 


 


١٣:١٢ - يکشنبه ١٧ مرداد ١٤٠٠    /    عدد : ١٠٧٠٠٣    /    تعداد نمایش : ٤٧٠