صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

دکتر آقاجانی: دانشگاه متولی برگزاری بیشترین دوره‌های تربیت متخصصان در کشور است

دکتر آقاجانی  با اشاره به این‌که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متولی برگزاری بیشترین  دوره‌های تربیت متخصصان در کشور است، اهمیت برنامه محوری در دانشگاه را مورد تأکید قرارداد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه  در جلسه  بازدید گروه ارزیابان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی که 15 مردادماه برگزار شد، رسالت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را ارتقاء و پیشرفت برنامه آموزش علوم پزشکی دانست و گفت: این محور اصلی و دائمی در تمامی جلسات آموزشی، هیئت‌رئیسه، جذب و ممیزه دانشگاه است.

 

به گفته وی آموزش علوم پزشکی مهم‌ترین ستون و محور دانشگاه محسوب می‌شود و در حوزه آموزش نیز اساسی‌ترین موضوع، پزشکی عمومی است.

 

رئیس دانشگاه تأکید کرد: قطعاً مأموریت اول دانشکده‌های پزشکی در سطح علوم پایه تربیت دانشجوی پزشکی در مقطع پزشک عمومی است و هرگز نباید سایر برنامه‌ها بر این موضوع سایه بیندازد.

 

تلاش برای قرار گرفتن دانشجویان در فیلدهایی که در نظام سلامت کشورمنشا اثر هستند، با گرایش هدفمند و تربیت پزشکانی بادانش، مهارت و اخلاق کافی از مهم‌ترین مواردی بود که دکتر آقاجانی به آن اشاره کرد.

 

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: آموزش دستیاران فوق تخصص در دوره بالین نباید آموزش پزشکی عمومی را تحت‌الشعاع قرار دهد.   

 

دکتر آقاجانی در پایان با تأکید بر اهمیت برنامه محوری در دانشگاه  یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که متولی برگزاری بیشترین  دوره‌های تربیت متخصصان در کشور است باید بالاترین و باکیفیت‌ترین برنامه‌ها را برای اجرای کامل و بی‌نقص فعالیت‌های آموزشی اجرا کند.

 

نظام ارائه خدمات، نظام پیچیده‌ای است

دکتر امیر محسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه نیز در این جلسه اظهار امیدواری کرد که نتایج این جلسه منجر به ارتقا سطح کیفیت آموزش پزشکی عمومی شود.

 

وی بابیان این‌که آموزش پزشکی عمومی امروز مهم‌ترین برنامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است از پذیرش بیشترین تعداد دانشجو و بالاترین ورودی‌ها در این مقطع خبر داد.

 

معاون آموزشی دانشگاه نظام ارائه خدمات را نظام پیچیده‌ای توصیف کرد و گفت: نظام ارائه خدمات در علوم پزشکی با مسائل متعدد و متنوعی همچون منابع،ظرفیت‌ها، نحوه پذیرش و حتی موقعیت‌های جغرافیایی روبرو است.

 

وی با اشاره به این‌که برنامه نوین آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال اجراست، توضیح داد: اجرای یک برنامه نو  و جدید در محیطی همانند دانشگاه کار بسیار دشواری است و امروز برنامه‌هایی که در سیستم‌های آموزشی اجرا می‌شود با سایر روش‌ها در اقصی نقاط کشور و دنیا مقایسه می‌شود.

 

دکتر ضیایی در خاتمه  از تمرکز ویژه دانشگاه بر موضوع اجرای برنامه نوین آموزش پزشکی عمومی خبر داد.

 

ضرورت توجه به طول دوره‌ها و تعداد واحدها در برنامه آموزش پزشکی

دکتر مرضیه مولوی نجومی دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت  نیز در بخش دیگری از این نشست درباره تغییرات و تفاوت‌های موجود در کوریکولوم برنامه آموزشی پزشکی عمومی با برنامه ملی توضیحاتی ارائه داد و گفت: این تفاوت زیاد نیست و شاید از 20 درصد بالاتر نرود؛ در کوریکولوم برنامه آموزش پزشکی عمومی باید بیشتر به طول دوره‌ها و تعداد واحدها توجه شود.

 

دکتر نجومی خاطرنشان کرد: برگزاری امتحانات جامع کشوری علوم پایه به‌صورت مجزا برای دانشجویان برنامه ریفرم مسئله‌ای است که باید موردتوجه قرار گیرد و راهکاری مناسب برای آن در نظر گرفته شود.

 

جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت بااهمیت است

دکتر علی پاشا میثمی سرپرست تیم اعتباربخشی پزشکی عمومی وزارت بهداشت نیز بر لزوم اهمیت جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت  تأکید کرد.

 

وی افزود: یکی از نکات مثبت برنامه آموزش پزشکی عمومی، فرآیند مشاوره‌ای است که به‌صورت هدفمند برای دانشجویان در طول تحصیل ارائه می‌شود که می‌تواند به‌عنوان الگویی مؤثر برای دانشگاه‌های دیگر استفاده شود.

 

دکتر میثمی در خاتمه بر اندازه‌گیری مهارت دانشجویان پزشکی عمومی از طریق رویکردهایی همچون آزمون مهارت‌های بالینی و نیز توجه بیشتر به ارزشیابی دروس و برنامه در کنار ارزشیابی دانشجو، هیئت‌علمی و درس‌نامه‌ها تأکید کرد.

 

آموزش پزشکی باید پاسخگوی نیازهای سلامت باشد

دکتر طبیبی رئیس دانشکده پزشکی نیز در ادامه این  جلسه، گزارشی درباره تاریخچه تأسیس دانشکده، تعداد گروه‌ها و واحدهای مستقر در دانشکده، تعداد اعضای هیئت‌علمی پایه و بالینی و دستاوردهای آموزشی و پژوهشی ارائه داد.

 

رئیس دانشکده پزشکی مهم‌ترین مأموریت دانشکده را ارائه خدمات آموزشی از بدو ورود دانشجوی پزشکی تا پایان دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی عنوان کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین رکن برنامه آموزش پزشکی عمومی تربیت دانشجویانی است که بتوانند در آینده پاسخگوی نیازهای نظام سلامت باشند.

 

دکتر طبیبی ارتقای کیفیت برنامه آموزشی پزشکی عمومی را مورد تأکید قرارداد و گفت:  تربیت دانشجویان پزشکی عمومی بادانش و مهارت کافی بادید بیمار محور برای افزایش ارتقای سلامت جامعه راهگشا خواهد بود.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تیم ارزیابان اعتباربخشی پزشکی عمومی وزارت بهداشت در روزهای 15 و 16 مرداد از دانشکده پزشکی و مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی تابعه بازدید و با اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان درباره برنامه آموزش پزشکی عمومی دیدار و گفتگو کردند.

انتهای پیام/

 

 

 

 


١٣:٢٦ - چهارشنبه ١٦ مرداد ١٣٩٨    /    عدد : ٨١٤٤٣    /    تعداد نمایش : ٢٩٨