اخبار

  • تاریخ انتشار : 1404/07/08 - 11:35
  • بازدید : 1171
  • تعداد بازدید : 1058
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
در پنجاه و چهارمین نشست شورای دانشگاه صورت گرفت؛

موافقت با تاسیس دو مرکز تحقیقات و تغییر عنوان یک معاونت

در پنجاه و چهارمین نشست شورای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاسیس مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی، تاسیس مرکز تحقیقات طب اورژانس و تغییر عنوان معاونت دانشجویی و فرهنگی به معاونت فرهنگی و دانشجویی موافقت شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر محمداسماعیل قیداری رییس دانشگاه در این نشست که امروز سه‌شنبه با حضور معاونان دانشگاه، اساتید پیشکسوت و روسای دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی در تالار بهشتی برگزار شد، با اشاره به روش‌های مختلف مدیریت و اداره سیستم‌ها گفت: امروزه حوزه ماموریتی ما گسترش یافته و هرگونه تصمیم نادرست می‌تواند پیامدهای گسترده داشته باشد. 

 

وی با اشاره به وجود دوره‌های پیشروی، ایستایی و عقبگرد در حوزه های مختلف از جمله حوزه‌های علمی تاکید کرد: باید براساس امکانات وضعیت موجود دانشگاه را تحلیل و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کرد. 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به لزوم وجود برخی از اختیارات برای دانشگاه از جمله آزادی در ظرفیت پذیرش دانشجو اشاره کرد.

 

به گفته وی هر فرد به تناسب مسئولیت خود باید به نحو احسن به وظایفش عمل کند تا کشور در مسیر توسعه گام بردارد.

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان این که دانشگاه باید با توجه به جایگاه خود در کشور فعالیت کند، به برخی اقدامات صورت گرفته در دانشگاه از ابتدای مسئولیت خود نظیر استقلال و افزایش اختیار شبکه‌ها، پرداخت کارانه پرسنل، تمرکززدایی و تشکیل کمیته منتخب در بیمارستان‌ها اشاره کرد.

 

دکتر قیداری در خاتمه سخنان خود با تاکید بر برگزاری فصلی شورای دانشگاه گفت: دانشگاه بنا دارد در سیاست‌گذاری‌های خود بیشتر از خردجمعی بهره‌گیری کند و شواری دانشگاه یکی از مصادیق استفاده از خردجمعی است.

 

رییس دانشگاه با اشاره به ابعاد مختلف حوزه بین‌الملل، از معاون بین الملل دانشگاه خواست در نشست بعدی شورای دانشگاه به تبیین وضعیت، شرایط و برنامه های آتی این حوزه بپردازد.

 

 

در بخش دیگری از این نشست دکتر فریدون عزیزی رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم به سخنرانی با عنوان علم، افقی بی‌انتها پرداخت.

 

استاد پیشکسوت دانشگاه با اشاره به تعاریف مختلف موجود در خصوص علم و مرجعیت علمی، علم یا science  را مجموعه حقایقی برشمرد که بشر از طریق مطالعه، پژوهش یا تجربه می‌آموزد و در چرخه علم، فراگیری منجر به بهره‌گیری، تولید فکر، علم جدید و ترویج آن می‌شود.

 

وی با اشاره به این که تلاش همه سیستم های علمی رسیدن به مرجعیت علمی است، محل رجوع شدن، تسلط علمی و پاسخگو بودن را از جمله خصوصیات مرجعیت علمی عنوان کرد.

 

دکتر عزیزی در ادامه سخنان خود ضمن مقایسه سیر تحولات علم در ایران و جهان در طول تاریخ از پیش از اسلام تاکنون، به تشریح سیر پیشرفت و توسعه علمی ایران در طول شش دهه گذشته پرداخت.

 

وی در ادامه با ارایه گزارشی، به افزایش تعداد دانشجویان پزشکی و فارغ التحصیلان تخصصی و فوق تخصصی و افزایش تولیدات علمی، رشد مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها، و تعداد دانشمندان برتر کشور اشاره کرد.

 

به گفته وی ایران در سال 2010 بیشترین رشد علمی را در جهان داشته است و حضور ایران در بین کشورهای مترقی و پیشرفته جهان چشمگیر بوده است.

 

دکتر عزیزی کسب رتبه‌های برتر جهانی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در رتبه بندی‌های وبومتریکس و شانگهای در سالهای اخیر را مایه افتخار برشمرد و تلاش بیشتر در این خصوص را لازم دانست.

 

این استاد دانشگاه توسعه علمی و تربیت نیروهای متخصص را باعث ارتقای شاخص‌های سلامت در کشور دانست که کاهش مرگ و میر نوزادان و اطفال زیر پنج سال، کاهش مرگ و میر مادران، افزایش امید به زندگی، افزایش دسترسی به مراکز بهداشتی، رشد مراکز سلامت روستایی، افزایش پوشش واکسیناسیون برخی از این شاخص‌ها بود.

 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که پژوهش باید برای رسیدن به اوج قله های علم و ایجاد مرجعیت علمی و همچنین برای حل مسایل جاری کشور انجام شود، بر دستیابی به علم حکمت بنیان تاکید کرد.

 

به گفته وی علم حکمت بنیان دارای ویژگی های والایی است که سبب ارتقا و تکامل انسان‌ها می‌شود.

 

استاد عزیزی در ادامه به تشریح تاریخچه تاسیس و روند تشکیل و استقلال دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، شکل‌گیری دانشکده‌های مختلف و سیر تحولی دانشگاه در طی 40 سال گذشته پرداخت.

 

این استاد پیشکسوت دانشگاه ارتقای معنویت و اخلاق در کلیه سطوح، رسیدن به دانشگاه نسل چهارم، پاسخگویی برای ارتقای رفاه اجتماعی، تربیت افرادی خلاق و آرمانگرا، احراز مرجعیت علمی ملی و کمک به رسیدن ایران به مرجعیت علمی بین‌المللی را از جمله اهداف راهبردی مطلوب دانشگاه  عنوان کرد.

 

دکتر عزیزی با اشاره به وجود تفاوت بین آموزش برجسته و دانشوری آموزشی تاکید کرد: آموزش زمانی به دانشوری تبدیل می شود که بیانگر دانش موجود در حیطه علمی مربوطه و یافته های جدید در مورد آموزش باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم استفاده از خردجمعی در حوزه علوم بالینی تاکید کرد و یادآور شد که قضاوت‌های جمعی از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.

 

استاد پیشکسوت دانشگاه توجه به دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی جوان در دو سال اول دستیاری را ضروری برشمرد و برگزاری دوره‌های معرفتی و مهارتی را برای آنان لازم دانست.

 

وی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: یقین دارم که اگر ریشه‌های موفقیت را شناسایی کرده و توسعه دهیم، 40 سال آینده برای کشورمان درخشان تر از 40 سال گذشته خواهد بود.

 

در ادامه نشست دکتر محمود مصدق مشاور و جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تبیین شرح وظایف و اختیارات شورای دانشگاه پرداخت و یادآور شد که با تاکید رییس دانشگاه تلاش می‌شود که شورای دانشگاه به پارلمان دانشگاه مبدل شود و این تغییر به تدریج در حال انجام است.

 

 

دکتر عبدالله کریمی رییس پژوهشکده سلامت کودکان دانشگاه نیز در این نشست بر لزوم توجه بیشتر به تولید مقالات کاربردی که به رفع مشکلات کشور و جهان بپردازد تاکید کرد.

 

 

تقویت ارتباط بین‌المللی با جهان علم به منظور رشد و توسعه علمی، تجدید نظر در ساختار دانشگاه‌ها برای پرداختن به آموزش و پژوهش بیشتر، توجه بیشتر به عملکرد multidisciplinary یا چند رشته‌ای در حوزه‌های پژوهش و آموزش، تقویت بخش‌ها و دپارتمان‌ها، توانمندسازی اعضای هیئت علمی و رفع نیازهای معیشتی از دیگر موارد مطرح شده توسط دکتر کریمی بود.

 

 

دکتر عباس بصیری رییس مرکز تحقیقات کلیه و مجاری ادراری دانشگاه نیز با توجه به فعالیت دانشگاه در عرصه های آموزشی و درمانی بهداشتی و خدماتی یادآور شد: چشم انداز و برنامه استراتژیک ما باید دانشگاه نسل پنجم باشد، زیرا فضای لازم را در اختیار داریم و می توانیم در صنعت و درآمد جامعه تاثیر گذار باشیم و در راستای ایجاد و حفظ سلامت مردم و جامعه پیشتاز باشیم.

 

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با دارا بودن دانشکده‌های مختلف می‌تواند دانشگاه نسل پنجم باشد، درآمدزایی داشته باشد و در سیاستگذاری ها نیز نقش مهمی ایفا کند و به عنوان الگویی در منطقه خود مطرح شود.

 

دکتر بصیری در ادامه بر تعیین شاخص‌هایی برای بررسی عملکرد دانشگاه و همچنین تشکیل یک گروه ناظر برای رصد اجرای برنامه‌ها و شناسایی نقاط ضعف و اشکالات تاکید کرد.

 

 

دکتر ابوالحسن احمدیانی رییس مرکز تحقیقات اعصاب دانشگاه نیز با اشاره به دوران پیشرفت علمی ایران در دوران باستان بر آسیب شناسی علت رکود و سقوط در آن دوران تاکید کرد.

 

 

 وی یادآور شد که در طول تاریخ رکودها و سیر نزولی توسعه علمی تنها به عوامل خارجی و دشمنان مربوط نمی‌شود و عوامل داخلی نیز بر روی آنها تاثیر می‌گذارد.

 

دکتر احمدیانی تاکید کرد که هنگام دستیابی به توفیقات نباید به خود غره شویم بلکه باید به دقت عوامل داخلی و خارجی را بررسی کنیم.

 

دکتر محمد رحمتی معاون آموزشی دانشگاه نیز در این نشست ضمن بیان سخنانی درخصوص تشکیل کانون دانش آموختگان دانشگاه و همچنین بازنگری آییین نامه استاد مشاور که از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی مطرح شده بود توضیحاتی را بیان کرد.

 

دکتر رضا زندی معاون درمان دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به این که تربیت گروه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد اما تصمیم گیری و سیاستگذاری برای آنها توسط متخصصان علوم انسانی انجام می‌شود، خواستار پررنگ‌تر شدن نقش دانشگاه‌های علوم پزشکی در تصمیم‌گیری‌های این حوزه و همچنین تربیت سیاستگذاران حوزه پزشکی شد.

 

 

 

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به تولیدات علمی و فناوری دانشگاه  گفت: حرکت ما به سمت پژوهش‌های رفاه محور است که سلامت جامعه را در برگیرد و این یک دوره گذار است و باید به سمت دانشگاه نسل چهارم برویم.

 

وی در ادامه به بیان توضیحاتی درخصوص رتبه بندی‌های جهانی از جمله شانگهای پرداخت.

 

به گفته وی رشد دانشمندان پراستناد و دو درصد برتر دانشگاه در سال 2025 به 66 نفر رسید است و همچنین به رتبه چشمگیر دانشگاه در رتبه بندی شاخص نوآوری جهانی اشاره کرد و یادآور شد که ارتقا در این حوزه نیازمند حمایت حاکمیت است.

 

براساس این گزارش دکتر علیرضا مرتضوی معاون بین الملل دانشگاه و دکتر جمشید سلام زاده معاون غذا و داروی دانشگاه نیز در این نشست ضمن بیان سخنانی به ارایه نظرات و پیشنهادهای خود درخصوص موارد مطرح شده پرداختند.

 

در ادامه جلسه وارد دستور کار شد و معاونت‌های تحقیقات و فناوری و دانشجویی و فرهنگی پیشنهادهای خود را مطرح کردند که پس از بحث و تبادل نظر اعضا با سه پیشنهاد موافقت صورت گرفت.

 

 

براساس این گزارش در نشست مذکور با تاسیس مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی، تاسیس مرکز تحقیقات طب اورژانس و تغییر عنوان معاونت دانشجویی و فرهنگی به معاونت فرهنگی و دانشجویی موافقت شد.

 

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 161273
کلید واژه

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.