صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


  چاپ        ارسال به دوست

نکات تغذیه‌ای برای روزه‌ اولی‌ها/ روش های پیشگیری از افت قند خون در ماه رمضان

مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور اظهار کرد: افرادی که به سن تکلیف رسیده‌اند و توان جسمی کافی دارند، به عبارت دیگر وزن و قد متناسب با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید روزه کامل بگیرند.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مینا کاویانی مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور اظهار کرد: یکی از اتفاقات به یادماندنی برای کودکان و نوجوانان مسلمان، روزه‌ داری و همراه شدن با بزرگترها برای انجام این فرضیه دینی است، چرا که قرآن مجید روزه را برای همه کسانی که به سن تکلیف رسیده‌اند، واجب دانسته و با توجه به این که دختران و پسرانی که در سنین تکلیف، در شرایط رشد و نمو و مواجه شدن با دوره بلوغ  دارای نیازهای تغذیه‌ای خاص خود هستند، تامین و حفظ  سلامت  آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور گفت: همانطور که می‌دانیم روزه‌داری موجب کاهش تعداد وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی می‌شود، بنابراین برنامه غذایی کودکان و نوجوانانی که خصوصا برای بار اول روزه‌داری را تجربه می‌کنند، باید به گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای تغذیه‌ای آنها را برآورد کند.

 

وی گفت: برای روزه داری توجه به وضعیت و توان جسمانی فرد روزه دار بسیار مهم است قرآن کریم نیز این مهم را مورد توجه کافی قرار داده و معافیت از فرضیه روزه‌داری را برای افرادی که به دلیل عدم توان جسمی، احتمال آسیب دیدن از روزه‌داری را دارند، در نظر گرفته است.

 

مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور در ادامه توجه به وضعیت رشد جسمانی روزه‌داران (جثه، وزن و قد) با توجه به سن آنها را مورد توجه قرار داد و گفت: افرادی که به سن تکلیف رسیده‌اند و توان جسمی کافی دارند، به عبارت دیگر وزن و قد متناسب با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید روزه کامل بگیرند.

 

کاویانی افزود: مشورت با پزشک مربوطه متخصص تغذیه می تواند برای روزه اولی ها و نوجوانان نیز کمک کننده باشد، ومسئله مهم دیگر این است که افراد این گروه سنی، وظیفه درس خواندن را نیز دارند که البته نوع و مقدار تغذیه می‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد.

 

مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور در پایان در مورد نکات مهم برای روزه داری نوجوانان گفت: برای تامین انرژی کافی، تا حد امکان مواد غذایی مانند خرما، انواع مغزها (گردو، بادام و ... ) در وعده‌های سحر و افطار مصرف شود، البته این مواد در کنار سایر منابع تامین کننده انرژی (گروه‌های نان و غلات) و با رعایت تعادل مصرف شوند.

 

وی توضیح داد: برای تامین پروتئین کافی به منظوررشد کودکان و نوجوانان، گنجاندن منابع خوب پروتئینی مانند انواع گوشت قرمز و سفید، ماهی و تخم مرغ در برنامه غذایی توصیه می شود و لازم است برای تامین موادغذایی مورد نیاز سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها حتماً از موادغذایی گروه شیر و جانشین‌ها کم چرب آن در وعده‌های سحر و افطار مصرف شود.

 

کاویانی برلزوم تامین نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: تا حد امکان تعداد وعده های غذایی را با توجه به حجم کوچک معده نوجوانان نسبت به بزرگسالان افزایش دهید، مثلاً در نظر گرفتن یک وعده افطار سبک سپس متناسب آن یک وعده شام کامل، تامین آب کافی و هم‌چنین تامین نیاز بدن به ویتامین‌ها، مواد مغذی و فیبر غذایی کافی از مواردی است که با مصرف سبزیها و میوه‌های تازه و نوشیدن آب کافی قابل برآورده شدن است.

 

وی افزود: برای پیشگیری از افت قند خون و افزایش یادگیری، از مصرف مواد حاوی قندهای ساده مثل انواع شیرینی‌ها، خرما، زولبیا و بامیه به ویژه در وعده سحر خودداری شود و تا حد امکان درس خواندن و یادگیری در ساعات ابتدای روز انجام شود.

 

رعایت اصل تنوع در تعادل با گنجاندن موادغذایی از تمامی گروه‌های غذایی شامل: نان و غلات، سبزیها و میوه‌ها، گوشت و چاشنی های آن، حبوبات و شیر و فرآورده‌های کم چرب برای تامین نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان به ویژه آنهایی که اولین تجربه روزه داری را دارند، توصیه دیگر مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور بود.

 

انتهای پیام/


١١:٣٣ - دوشنبه ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٨    /    عدد : ٧٨٠٠٠    /    تعداد نمایش : ٨٩