صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


  چاپ        ارسال به دوست

بلاهایی که کمبود منیزیم بر سر بدنمان می آورد/ چگونه آهن غذا را بیشتر جذب کنیم؟

دوره آموزشي«تداخل داروها و غذا»،  توسط واحد آموزش ضمن خدمت،  پنجم آذر ماه در کلاس درس استاد بهاری برگزار شد.
 
 
دكتر منصور رضايي، عضو هیت علمی مرکز مدرس دوره آموزشي فوق الذكر با اشاره به تاثير انواع داروهاي مورد استفاده در بیماریهای مزمن قلبی- ریوی اعصاب و روان ..... بر طيف وسيعي از ريز مغذي ها گفت: افرادي كه داروهاي ضد التهابي مصرف مي كنند بايد ويتامين هاي گروههايB  و C كه محلول در آب است را دريافت نمايند.
 
وي با بيان اين مطلب كه «فوليك اسيد» تركيبي است كه در تمام سنين در تكثير سلولهاي بدن دخالت دارد اظهار كرد: به طور كلي ويتامين هاي گروه B بر سلامت عمومي از تنظيم متابوليسم بدن گرفته تا بر روي خلق و خوي افراد اثر گذار است.
 
مسئول واحد تغذيه بیمارستان دکتر مسيح دانشوري، با اشاره به دفع انواع و اقسام ريز مغذي ها به علت مشكلات گوارشي گفت: سوء تغذيه در بيماراني كه تحت شيمي درماني قرار مي گيرند بايد به گونه اي توسط مكمل ها جبران گردد.
 
دكتر رضايي با بيان اين مطلب كه COQ10 جزء مكمل هايي است كه بايد به تامين آن توجه شود تصریح کرد: مکمل COQ10 در بحث دارويي مطرح و جزئ ترکیبات محلول در چربي بوده و براي عضلات و سوخت و ساز بدن بسيار با اهميت است و علائم كمبود آن ضعف عضلات و بي حالي است.
 
وي با تاكيد بر استفاد از باكتري هاي مفيد در طول روز گفت: امروزه متاسفانه  اين باكتري ها بر اثر مصرف آنتي بيوتيك از بين رفته است در حالي كه باكتري هاي مفيد(پروبیوتیکها) باعث بهبود عملکرد و تكامل دستگاه ايمني مي شود و در لبنيات تخمیرشده نظير ماست و نوشیدنی کفیر يافت مي شود. و تركيباتي نظير موز، سير و پياز به علت داشتن اولیگوساکاریدها (پره بیوتیک ها) سبب رشد بهتر این باکتری ها می شود 
 
دكتر رضايي با اشاره به تاثير گذاري سلنيوم در سيستم سم زدايي كبد اذعان داشت: خاك ايران به لحاظ داشتن سلنيوم فقير است و كمبود سلنيوم در بروز برخی بيماريها از سرطان گرفته تا نقص سيستم ايمني و بيماريهاي قلبي- عروقي ارتباط دارد. 
 
 مسئول واحد تغذيه بیمارستان دکتر مسيح دانشوري با بيان اينكه كمبود منيزم در كشور ديده مي شود يادآور شد: منيزم با سلامتی بسياري از بافتها در ارتباط است و در متابوليسم مواد مغذی خصوصا کربوهیدرات دخالت دارد و كمبود آن با بسياري از بيماريهاي قلبي-عروقي , پرفشاری خون, افسردگی و دردهای اسکلتی عضلانی و سنگ های کلیوی در ارتباط است.
 
وي در پايان با بيان اين مطلب كه منابع آهن بسياري از مواقع به خوبي جذب نمي شود گفت: براي جذب بهتر آهن توصيه مي شود افراد همراه با غذا چاي و شيرمصرف نكنند و پروتئين هاي حيواني و گياهي با هم مخلوط گردند و غلات و حبوبات قیل از طبخ خیسانده شوند و ترجیحا جوانه زده مصرف شوند. بهتراست همراه منابع گیاهی آهن (غیر هم)  نظیر غلات حبوبات و آجیل ها منابع ویتامین سی خصوصا مرکبات مصرف شود  .
 
انتهای پیام/


٠٩:٣٦ - شنبه ١ دی ١٣٩٧    /    عدد : ٧١٨٨٦    /    تعداد نمایش : ٤٧٣