صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


پنج درس تغذیه ای که می توان از ماه مبارک رمضان گرفت و در طول سال استفاده کرد

پنج درس تغذیه ای  که می توان از ماه مبارک رمضان گرفت و در طول سال استفاده کرد

دکتر منصور رضایی دكتراي تخصصي علوم تغذيه و رژيم درماني بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و عضو هیات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در خصوص درس های تغذیه ای که از ماه مبارک رمضان می توان گرفت گفت: 5 درس مهم از ماه مبارک رمضان می توانیم بگیرم و در طول سال از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با هم بودن در سر سفره یکی از درس های مهم این ماه است افزود: برخلاف سایر ماه ها در ماه رمضان اغلب افراد جامعه سعی می کردند در وعده  های سحر و افطار در جمع خانواده باشند؛ که فواید متعدد آن بر هیچکس پوشیده نیست. معمولا کودکان، سالمندان و بیماران بی اشتها یا کم اشتها در جمع خانواده نیز بهتر غذا میل می کنند.

دکتر رضایی توان نه گفتن به برخی مواد غذایی برای رعایت بهتر برنامه و رژیم غذایی را یکی دیگر از درس های ماه رمضان عنوان داشت و گفت: یک ماه تمرین خوبی بود برای نه گفتن به بسیاری ازعلائق و خواسته های آنی و زودگذر نظیر سیگار و حتی مواد غذایی مفید (آب و مایعات) در فواصل طولانی مابین سحر تا افطار، بنابراین برای چنین افرادی در مواقع محدودیت و معذوریت های تغذیه ای  و یا به عبارت دیگر نه گفتن به مواد مضروغیر تغذیه ای نظیر فست فود ها و نوشابه و رعایت رژیم غذایی چندان سخت نخواهد بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی دیگر از درس های ماه مبارک رمضان  صرف به موقع وعده شام دانست و اظهار داشت: تمرین صرف افطار و شام سبک در زمان اذان مغرب کمک می کند که بتوانیم در طول سال نیز شام دیر هنگام نخوریم. با توجه به خطرات و عوارض صرف شام دیر هنگام (که متاسفانه بسیار رایج شده است) بنابراین صرف شام بموقع درطول سال، می تواند به عنوان یک رفتار سلامتی بخش باشد.

دكتراي تخصصي علوم تغذيه و رژيم درماني بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: سحری خوردن را به صبحانه خوردن تبدیل کنیم. یکی از معظلات تغذیه ای در تمامی گروههای سنی در زندگی شهری و صنعتی عدم توجه به صرف وعده صبحانه است که متاسفانه به بهانه های مختلف صورت می گیرد و لذا صرف صبحانه در ابتدای روز کاری بسیار آسانی خواهد بود برای کسی که یک ماه قبل از اذان صبح سحری خورده است.

دکتر رضایی در خاتمه دیدن و هوس کردن، بنابراین دور از دسترس قرار دادن مواد مضر و غیر تغذیه ای را مورد آخر از درس های تغذیه ای ماه مبارک رمضان دانست و افزود: همه عزیزان این تجربه را دارند که در این ماه (مبارک رمضان) بعلت دیدن در دفعات بیشتر زولبیا و بامیه برخلاف سایر ماه ها افراد بیشتر هوس خوردن آن را داشتند. بنابراین می توان از این تجربه استفاده کرد و با دور از دسترس قراردادن مواد مضر و غیر تغذیه ای, کمتر هوس خوردن پیدا کنیم و برعکس مواد مفید نظیر میوه و سبزی تازه و لبنیات را بیشتر در معرض دید خود قرار دهیم.