صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


در وعده افطار و سحر، دور این مواد غذایی را خط بکشید

در وعده افطار و سحر، دور این مواد غذایی را خط بکشید

 کارشناس مسوول تغذیه مرکز پزشکی لقمان حکیم در خصوص تغذیه صحیح در ماه رمضان، گفت: در تمام ایام ماه مبارک رمضان به علت نظم خاص موجود بین وعده های غذایی باید تغییراتی در نوع مواد مصرفی و مقدار آنها در افطار، شام و سحر ایجاد شود.

زهرا عابدپور در ادامه بیان کرد: در ماه رمضان مانند سایر ایام سال تناسب، تعادل و تنوع تغذیه روزمره که اساس سلامتی، تامین نیروی کار و برطرف کردن نیاز سلول های بدن به مواد مغذی محسوب می شود، به قوت خود باقی است. تنها تفاوت در این ایام حذف وعده ناهار و لزوم رعایت زمان های مشخص برای خوردن، آشامیدن و صرف انرژی مورد نیاز روزانه است.

وی خطاب به روزه داران، افزود: برای پیشگیری از ضعف جسمی، افت قند و فشار خون، عدم تمرکز، بی حوصلگی و بوی بد دهان از حذف وعده سحری جدا اجتناب کنید.

زهرا عابدپور ادامه داد: برای پیشگیری از ایجاد عطش در طی روز در وعده سحر از نوشیدن پی در پی چای، قهوه، نوشابه های گازدار و کافئین دار خودداری کنید و در فاصله وعده شام تا خواب برای تامین مایعات مورد نیاز بدن  از آب آشامیدنی، سبزیجات و میوه های تازه، آبمیوه های خانگی رقیق شده و عرقیات گیاهی استفاده کنید. برای سحر نیز مصرف نان های سبوس دار یا غلات کامل پخته شده در شیر کم چربی، شیر برنج، جو، فرنی و حلیم کم چرب یا خوراک غلات کامل با سبزیجات توصیه می شود.

کارشناس تغذیه بیمارستان لقمان تاکید کرد: از مصرف  منابع زیاد پروتئینی و گوشت های سرخ شده در روغن به شدت خودداری کنید، زیرا هر چه پروتئین مصرفی بیشتر باشد، عطش شدید به همراه دارد و کلسیم بیشتری از بدن دفع خواهد شد.

وی در ادامه  افزود : میل کردن مواد غذایی حاوی قندهای تصفیه شده و تک قندی ها باعث ترشح بیشتر انسولین شده و سطح قند خون و فشار خون را پس از برخواستن از خواب صبح بیشتر خواهد کرد و بهتر است در  وعده سحری از میوه های آبدار مانند هندوانه، طالبی، مرکبات تازه، سیب، انواع آلو، گیلاس و توت ها استفاده شود.

عابدپور تاکید کرد: برای وعده افطار بهتر است نوشیدنی های گرم مانند شیر ولرم و خرما یا یک قاشق عسل یا شیر موز، برای تامین قند مورد نیاز مغز و بدن مصرف شود. خوردن نان سنگگ یا هر نوع نان سبوس دار دیگر همراه با پنیر و گردو و سبزی خوردن یا انگور نیز مناسب است.

وی با اشاره به اهمیت مصرف خوراکی های سبک و مناسب در وعده شام اظهار داشت: با رعایت یک فاصله کوتاه شام سبک حاوی سالاد تازه فصل شامل کاهو، خیار و گوجه همراه کمی گردو و کشمش  به تامین انواع ریز مغذی ها و ویتامین ها کمک می کند.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: در فاصله بین وعده شام تا خواب با نوشیدن آب و مایعات و مصرف میوه های فصل، دانه ها، مغزها و آجیل های خام بدون نمک به مقدار 2-1 قاشق غذا خوری، انرژی لازم فعالیت های روزانه خود را تامین کنید.

زهرا عابدپور در خاتمه تاکید کرد:  در این ساعات به هیچ وجه از دسر های چرب و سنگین مانند زولبیا و بامیه، حلوا، شیرینی خامه ای و غذاهای پر چرب و سرخ کرده استفاده نکنید.