صفحه اصلي > اخبار > وبلاگ علمی 
 


  چاپ        ارسال به دوست

راهکارهای چربی سوزی بعد از تعطیلات نوروز

دکتر هدایت حسینی رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، در خصوص کنترل و کاهش وزن پس از تعطیلات نوروز تصریح کرد: با افزایش دید و بازدید در ایام عید، احتمال اضافه وزن و چاقی به دلیل خارج شدن از برنامه غذایی روزانه و افزایش مصرف آجیل، شیرینی و میوه افزایش می یابد، افراد باید بعد از نوروز رژیم غذایی مناسب را در برنامه روزانه خود قرار دهند.
وی افزود: در این شرایط بهتر است تا حد امکان از يك رژيم غذايي متعادل که شامل مواد غذایی همه گروه های غذایی است، استفاده شود؛ به طوری که وعده هاي غذايي خود را به 6 وعده كوچك و منظم (سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده) تقسیم کرده تا با کاهش انرژی دریافتی از طریق کاهش مصرف انواع مواد غذایی شیرین و چرب، حدود نيم كيلوگرم در هفته، شاهد كاهش تدريجي وزن باشیم.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تاکید کرد: گنجاندن وعده غذایی صبحانه به عنوان يك وعده غذايي مهم، مصرف وعده شام سبک، استفاده از مایعات کافی، پرهیز از مصرف نوشابه هاي شيرين وگازدار و همچنین نوشیدنی های شیرین و آبمیوه های صنعتی، کاهش مصرف نمك، شيريني و شكلات، غذاهاي چرب و سرخ شده حائز اهمیت است.
وی براي كاهش اشتهای قبل از غذا، مصرف انواع سالاد (بدون سس) و سبزي ها و يا سوپ هاي رقيق، استفاده از چاشني هايي مانند آب ليمو، آب غوره يا سركه به جاي نمك و سس سالاد را موثر دانست و ادامه داد: مصرف غذاهاي پروتئيني مانند گوشت كم چرب، ماهي، حبوبات، لبنيات كم چرب در وعده های غذايي به منظور ایجاد احساس سیری و استفاده از روش های پخت سالم مانند آب پز يا بخارپز يا كبابي، استفاده از نان هاي سبوس دار، افزایش فعاليت بدني و ورزش منظم و خواب و استراحت کافی از دیگر مواردی هستند که  باید به لزوم اجرای آن ها توجه کرد.
وی افزود: همچنین لازم است افراد برای کنترل استرس خود آموزش ببینید تا آن را به نحو مطلوبی مدیریت کنند و از گرفتن رژيم هاي خيلي سخت کم كالري و خودسرانه، بپرهیزند.
وی همچنین برای بهبود برنامه غذایی و کنترل مصرف انرژی، انتخاب های مناسب در هر گروه غذایی را تقسیم بندی کرد. 
دکتر حسینی در خصوص مصرف گروه نان و غلات تصریح کرد: برای افزایش ارزش غذایی برنج، بهتر است آن را به صورت انواع پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزی ها مثل لوبیاپلو و سبزی‌پلو تهیه و مصرف کنیم و برای پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی، در برنامه غذایی خود، تا حد امکان نان‌های سبوس‌دار را جایگزین نان‌های تهیه شده با آرد سفید کنیم و همچنین برای بهره‌مندی از فیبرغذایی موجود در سبوس، پشت نان ها به ویژه نان بربری را با بُرُس تمیز نکنیم.
وی در خصوص مصرف میوه و سبزیجات افزود: برای تأمین انواع ویتامین‌ و مواد معدنی مورد نیاز خود، تا حد امکان سبزی‌ها و میوه‌های تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانیم، از مصرف انواع سبزی های کنسروشده و کمپوت های میوه صنعتی، پرهیز کنیم و برای حفظ مواد مغذی و عدم افزایش کالری سبزی‌ها، از سرخ کردن آن ها پرهیز کنیم.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در خصوص مصرف شیر و لبنیات تاکید کرد: بهتر است برای حفظ سلامت خود، از انواع کم‌چرب شیر و لبنیات و برای پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی، تا حد امکان از انواع بستنی‌های پاستوریزه ساده و کم چرب به جای انواع پرچرب و غیرپاستوریزه آن در برنامه‌غذایی خود استفاده کنیم.
دکتر حسینی در خصوص مصرف گوشت و جانشین های آن گفت: تا حد امکان از مصرف انواع گوشت‌های فرآوری‌شده صنعتی مانند سوسیس و کالباس، امعاء و احشاء دام‌ها و طیور مانند دل، جگر و قلوه، از مصرف بال و پوست مرغ، فرآورده‌های صنعتی نیمه‌آماده مانند ناگت و شنیسل مرغ خودداری و برای پیشگیری از تشکیل مواد مضر روی سطح انواع گوشت قرمز و سفید، از کباب کردن آن روی آتش مستقیم زغال پرهیز کنیم.
وی در خصوص مصرف چربی و شیرینی جات تصریح کرد: برای حفظ سلامت و کاهش مصرف روغن مصرفی، از انواع روش های پخت مناسب مانند بخارپز و آبپز کردن و پخت در فر به جای سرخ‌کردن استفاده، انواع روغن‌های مایع گیاهی را جایگزین انواع روغن های جامد صنعتی (مانند روغن نباتی جامد) و سنتی ( مانند دنبه) و برای پیشگیری از تشکیل مواد سرطان زا و مضر، از مصرف روغن های مایع برای سرخ‌کردن غذاها پرهیز کنیم.
وی در ادامه افزود: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، از انواع چاشنی‌های سالم مانند آبلیموی تازه طبیعی به جای انواع سس‌های پرچرب، استفاده و تا حد امکان از خوردن غذاها و دسرهای پرچرب و شیرین خودداری کنیم. برای پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون نیز باید از مصرف بیش از حد نمک هنگام تهیه و خوردن غذا، خودداری و برای حفظ تندرستی و نشاط فردی، باید یک برنامه غذایی صحیح همراه با فعالیت بدنی مناسب تهیه کنیم.


١٢:٢٣ - چهارشنبه ٢٢ فروردين ١٣٩٧    /    عدد : ٦٠٣٠٨    /    تعداد نمایش : ٦٥٨