صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

معرفی دستاوردهای 40 ساله آموزشی دانشگاه؛ از تدوین سند توسعه نیروی انسانی تا کسب نتایج درخشان در المپیاد علمی کشوری

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چهل سال گذشته دستاوردهای فراوانی درزمینه های آموزشی داشته است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به سرپرستی پروژه تدوین سند منطقه‌ای توسعه نیروی انسانی اشاره کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چهل سال گذشته دستاوردهای فراوانی درزمینه های آموزشی داشته است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به سرپرستی پروژه تدوین سند منطقه‌ای توسعه نیروی انسانی اشاره کرد. این سند باهدف تدوین سند سیاستی برآورد نیروی انسانی دانشگاه‌های مستقر در منطقه آمایشی 10، ترسیم نقشه کمبود و پیشبرد نیروی انسانی در دانشگاه‌ها، تعیین تطابق نیروی انسانی دانشگاه‌ها با مشکلات اولویت‌دار سلامتی مانند ایدز، حوادث، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، مشکلات روانی و سپس برنامه‌ریزی برای رفع خلأها، تحلیل میزان پاسخ به نیازهای بهداشتی جامعه توسط فارغ‌التحصیلان و همچنین تعریف شغلی جامع برای گروه­های مختلف نیروی انسانی سلامت و بازنگری دوره‌ای با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و ارتش، در حال تدوین است.

 

یکی دیگر از دستاوردهای شاخص دانشگاه در طول دهه‌های اخیر، کسب نتایج درخشان در المپیاد علمی کشوری است. دانشگاه از دوره ششم تا دهم المپیاد علمی کشوری موفق به کسب 29 مدال طلا، 26 مدال نقره، 13 مدال برنز و 27 دیپلم افتخار شده است.

 

همچنین تدوین شاخص‌های تحولی آموزش در حیطه‌های اخلاق و منش حرفه‌ای، آموزش پاسخگو، نوآوری آموزشی، بین‌المللی سازی آموزش و مجازی‌سازی آموزش را می‌توان یکی دیگر از دستاوردهای آموزشی مهم دانشگاه در طول دهه‌های گذشته دانست.

 

با توجه به اینكه نيروی انسانی متعهد و توانمند يكی از اركان اصلی توسعه و رشد دانشگاه محسوب می‌شود، دانشگاه اقدام به راه‌اندازی مرکز امور هیئت‌علمی کرده است.

 

در این راستا، برای تسهیل در انجام امور مرتبط با اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و تجمیع تمامی امور اداری مرتبط در این معاونت، مشابه آنچه در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های تیپ یک وجود دارد، «مرکز امور هیئت‌علمی دانشگاه» متشکل از دبیرخانه‌های هیئت ممیزه، هیئت اجرایی جذبو اداره‌هایارتقا و  ارزشیابی هیئت‌علمی در دانشگاه تشکیل شد.

 

همچنین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باهدف ارتقای خدمات بستری و سرپایی در بیمارستان‌های آموزشی، ارتقای آموزش بالینی در بیمارستان‌های آموزشی، دریافت عملکردی، پرداخت عملکردی (بر اساس شاخص‌ها)، کارآمد کردن مراکز آموزشی، درمانی و بهبود پیامدهای مراقبت بیمار و افزایش میزان رضایت دریافت‌کنندگان خدمت اعم از بیماران و فراگیران اقدام به تدوین طرح جامع  اداره نوین  بیمارستان‌های آموزشی بر اساس «آموزش با محور مراقبت از بیمار» کرده است که این طرح نیز  یکی دیگر از دستاوردهای معاونت آموزشی دانشگاه محسوب می‌شود.

 

علاوه بر موارد یادشده، معاونت آموزشی دانشگاه با تدوین، تصویب و انتشار راهنمای رفتار و منش حرفه‌ای و همچنین برگزاری جلسات هماهنگی جهت اجرایی شدن آیین‌نامه در مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی، برنامه اعتلای رفتار و منش حرفه‌ای در دانشگاه را اجرا کرده است.

 

معاونت آموزشی دانشگاه با اقداماتی همچون ایجاد ظرفیت‌های جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی متقاضی انتقال به دانشگاه از خارج کشور، راه‌اندازی «مرکز آموزش‌های مهارتی حرفه‌ای» در دانشگاه، ادغام دانشکده بهداشت و سلامت، ایمنی و محیط‌زیست و تغییر نام به دانشکده « بهداشت و ایمنی»  باهدف هم‌افزایی در حوزه‌های علمی و اقتصادی و تغییر نام «دانشکده آموزش پزشکی» به «دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی» باهدف استفاده از ظرفیت‌های بالقوه فضا، امکانات و نیروی انسانی متخصص و متبحر این حوزه بر تأمین منابع مالی پايدار از طریق آموزش تمرکز کرده است.

 

تدوین سند دانشگاهی توسعه هدفمند  رشته‌ مقاطع (توسعه رشته‌های دكتری) و رشته‌های بین‌رشته‌ای بر اساس سند تمایز دانشگاه یکی دیگر از دستاوردهای معاونت آموزشی دانشگاه است که باهدف توسعههدفمند رشته مقاطع  با تمركز بر توسعه ميان رشتگی، توسعهرشته مقاطع جديد نوين با ديدگاه حفظ برتری دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی در نوآوری آموزشی در سطح كشور صورت گرفته است.

 

طراحی و اجرای برنامه آموزش بالینی با محوریت بیمار یکی دیگر از دستاوردهای معاونت آموزشی دانشگاه است که با تمرکز بر توانمندی‌های محوری، مراقبت استاندارد از بیمار، بهبود بهره‌وری و اعتلای رفتار و منش حرفه‌ای تدوین‌شده است.

 

دانشگاه در حوزه آموزش‌های الکترونیکی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است و درنتیجه این فعالیت‌ها موفق به کسب رتبه نخست تولیدات آموزش الکترونیک در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی برای چندمین سال متوالی شده است.

 

هم‌چنین دانشگاه 68 برنامه رایگان مجازی را به‌صورت چندرسانه‌ای در دسترس پزشکان، متخصصان و رشته‌های پيراپزشکی قرار داده است.

 

از دیگر نقاط قوت معاونت آموزشی دانشگاه می‌توان به دفتر آموزش مداوم دانشگاه اشاره کرد که یکی از فعال‌ترین و پیشروترین دفاتر در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی است و با پوشش 7755 نفر در سال 1380، 14000 نفر در سال 1387، 27878 نفر در سال 1391 (رتبه دوم ازنظر تعداد مشمولین تحت پوشش) و 45917 نفر در سال 1397 بیشترین مشمولان تحت پوشش و نیز بیشترین میزان خدمات‌رسانی در عناوین مختلف در کنار نوآوری‌های ویژه در این حوزه را دارا است.

 

علاوه بر این موارد، معاونت آموزشی دانشگاه در راستای اجرای بسته های تحول در آموزش پزشکی، 11 کارگروه و 42 کمیته تحول و نوآوری را در دانشگاه مستقر کرده است.

 

همچنین در 40 سال گذشته بیش از 60 هزار نفر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در 250 رشته دانش آموخته شده اند.

 

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه جامعیت در تعداد دانشکده ها و با استفاده از ظرفیت 1427 عضو هیئت‌علمی اثرگذار در حوزه دانش پزشکی، تمام خدمات حوزه سلامت را آموزش داده و در این حوزه ها نیرو تربیت می کند.

 

انتهای پیام/


١٤:٠٤ - سه شنبه ١٦ بهمن ١٣٩٧    /    عدد : ٧٣٩٧٩    /    تعداد نمایش : ٢٣٤