صفحه اصلي > اخبار 
 


  چاپ        ارسال به دوست

کارگروه تخصصی علمی بین دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی تشکیل می شود

در نشست مشترک هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی روسای دو دانشگاه بر ایجاد کارگروه های تخصصی مشترک تاکید کردند.

در این جلسه که صبح 14 آبان ماه با حضور رییس و اعضاء هیات رییسه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و رییس معاونین و اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، در خصوص زمینه های همکاری این دو دانشگاه گفتگو و تبادل نظر شد.

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بزرگترین مجموعه ارائه خدمات درمانی دانشگاهی

دکتر آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی در ابتدای این نشست میزبانی این جلسه را مایه افتخار دانشگاه دانست و اظهار امیدواری کرد که ضمن استمرار این جلسات، زمینه های همکاری مشترک بین دو دانشگاه ایجاد شود.

وی با اشاره با تاریخچه تاسیس و قدمت 60 ساله دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: این دانشگاه در سال 1364 با هدف ارائه خدمات آموزشی، درمانی، پژوهشی و بهداشتی بصورت رسمی ایجاد شد. امروز دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با دراختیار داشتن 13 دانشکده، 14000 دانشجو، 1400 عضو هیات علمی، 253 رشته تحصیلی در مقاطع تکمیلی، phd، تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ، 70 مرکز تحقیقاتی و پژوهشکدهای مختلف و مراکز رشد در حال فعالیت است.

دکتر آقاجانی با بیان این مطلب که ارائه خدمات پژوهشی و آموزشی در کنار دو ماموریت مهم دیگر بهداشت و درمان از جمله وظایف اصلی دانشگاه است، اظهار داشت: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بزرگترین مجموعه علوم پزشکی ارائه خدمات درمانی دانشگاهی در سطح کشوراست؛ با دراختیار داشتن 20 بیمارستان، 300 مرکز خدمات بهداشتی، نظارت بر هزاران مرکز درمانی بهداشتی خصوصی خدمات گسترده ای را به 5 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت تحت پوشش شهر تهران و سایر استانها ارائه می دهد.

رییس دانشگاه ادامه داد: 1.3 متخصصان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانش آموخته این دانشگاه هستند که بعنوان افرادی تاثیر گذار در جای جای کشور فعالیت های چشمگیری دارند. قطب های علمی بی نظیری در این دانشگاه فعال هستند و خدمات مختلفی را به آحاد مردم ارائه می دهند. در زمینه روابط علمی بین الملل این دانشگاه پروژه های ملی و فعالیتهای گسترده ای را به منظور انتقال تکنولوژی برقرار کرده است.

پژوهش‌ها باید به فناوری و تجاری سازی تبدیل شود

 بنا به گفته دکتر آقاجانی: دانشگاه‌ باید مأموریت محور باشد و پژوهش‌ها باید به فناوری و تجاری سازی تبدیل شود.تمرکزو حرکت حوزه پژوهشی به سمت فناوری است به این معنی که تجربه انجام فعالیت‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که انجام تحقیقات محض و چاپ صرف مقاله، به تنهایی مفید نبوده و انگیزه‌ای را برای انجام تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای ایجاد نمی‌کند.اگر علمی تولید می‌شود و دانایی و آگاهی نسبت به امری به دست می‌آید، باید این علم و دانش  ضمن خلق ثروت و کارآفرینی و در نهایت در خدمت اهداف مورد نیاز جامعه قرار گیرد.

ایجاد دفاتر مشترک در مراکزدرمانی به منظورهمبستگی پزشکی و مهندسی با دانشگاه خواجه نصیر

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه از تصمیم این دانشگاه برای ایجاد دفاتر مشترک در بیمارستانها و مراکزدرمانی به منظورهمبستگی پزشکی و فنی مهندسی با دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد و گفت: به دنبال تاسیس این دفاتر ضمن دراختیار داشتن تجهیزات کافی با حضور کارشناسان و مهندسان، در کنار اساتید بالینی؛ تیم قوی پزشکی و فنی مهندسی به منظور انتقال فناوری و ارائه تکنیک های نو و جدید تشکیل می شود.

وی با بیان این مطلب که گسترش و توسعه رشته ها و پرهیز از ایجاد رشته های جدید یکی از اهداف آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است خاطرنشان کرد: ایجاد دانشکده ای مشترک ضمن بهره مندی از تکنولوژی علم مهندسی و تکنیک های علم پزشکی  وساخت دستگاهها و سیستم های جدید درمانی، پل ارتباطی است که نتایج حاصله از آن  در جهت تشخیص ودرمان بیماری ها استفاده می شود و همچنین سطح سلامت را ارتقا می دهد.

رییس دانشگاه با اشاره به منابع عظیم دانش و ثروت در حوزه علوم پزشکی، گفت: استفاده از تکنولوژی فناوری اطلاعات به منظور اعمال  تشخیصی در علم پزشکی روشی کاربردی در سراسر دنیاست. مستقر شدن سیستم اتوماسیون بعنوان ابزاری ارزشمند و کمک تشخیصی در حوزه درمان امری ضروری است.

وی در ادامه جایگاه علمی ارزشمند، فناوری ممتاز و صنعتی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را مورد توجه قرار داد و از پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی، و تقویت کانال های ارتباطی و ایجاد رشته های بین رشته ای استقبال کرد.

تمرکزبرفعالیت های بین رشته ای مطابق با نیازهای کشور وتوانمندی داخلی

دکتر علی خاکی صدیق رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این مراسم بهره مندی از زمینه های مشترک همکاری میان دودانشگاه را خواستار شد و به معرفی فعالیت های علمی و پژوهشی و گروههای این دانشگاه پرداخت.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص تجربیات ملی و بین المللی این دانشگاه ارائه داد و یکی از سیاست های راهبردی را پرهیز ازایجاد رشته های جدید، توسعه آموزشی و پژوهشی و فناوری ضمن تمرکز برفعالیت های فرارشته ای و بین رشته ای؛ طبق نیازهای کشور، توانمندی داخلی و نوآوری دانست.

دکتر خاکی صدیق در بخش دیگری از سخنان خود تعریف و اجرای پروژه های نظری و کاربردی مشترک در چارچوب پایان نامه ها و یا رساله های تحصیلات تکمیلی، تعریف گروههای مشترک پژوهشی، اجرای دوره های نوین تحصیلات تکمیلی مشترک و راه اندازی دانشکده مشترک زیست مهندسی را از جمله زمینه های همکاری مشترک با دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دانست.

وی در ادامه مکانیزم اولیه همکاری میان دو دانشگاه را تشکیل کارگروه تخصصی در هر دودانشگاه و برگزاری جلسات مشترک ذکر کرد و شناسایی و تعریف حوزه های همکاری مشترک، ارائه طرح های عملی برای اجرای همکاری های مشترک موردنظر و ارائه طرح ها در سطوح بالاتر و در صورت نیاز اخذ مجوزهای لازم را راهکار این مهم ذکر کرد.     

لزوم ایجاد کارگروههای مشترک پژوهشی/علم تقسیم شدنی نیست

در بخش دیگری از این نشست دکتر ضیایی معاون آموزشی دانشگاه، ایجاد زمینه های همکاری مشترک را ضروری دانست و گفت: علم را هرگز نمی توان تقسیم بندی کردو در حوزه علوم مختلف باید زمینه های همکاری مشترک را از حداقل به حداکثر تسری دهیم.

وی ایجاد دانشکده ای مشترک بین رشته ای در حوزه پزشکی و فنی– مهندسی ضمن برقرای تعامالات وکارگروههای مشترک را دورنمایی دست یافتنی دانست که موجبات ارتقاء علوم پزشکی را فراهم می آورد.

دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این نشست توضیحاتی در خصوص حوزه پژوهشی دانشگاه ارائه داد و از ایجاد کارگروههای مشترک پژوهشی به منظور هم افزایی و تعامل بیشتر بین دودانشگاه خبرداد.

انتهای پیام/       


١٣:٤٤ - دوشنبه ١٤ آبان ١٣٩٧    /    عدد : ٦٩٨٥٨    /    تعداد نمایش : ٥٢٠