صفحه اصلي > اخبار 
 


>رییس دانشگاه مهمترین اهداف روابط عمومی را تبیین کرد/ دکتر آقاجانی: ارتقا سواد سلامت جامعه، از مهمترین ماموریت ها است

رییس دانشگاه مهمترین اهداف روابط عمومی را تبیین کرد/ دکتر آقاجانی: ارتقا سواد سلامت جامعه، از مهمترین ماموریت ها است

دکتر محمد آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دومین جشنواره سلام با برشمردن ماموریت های اصلی روابط عمومی در دانشگاه های علوم پزشکی، برنامه محور بودن فعالیت ها را از مسیرهای دستیابی به اهداف این حوزه دانست.
وی با اشاره به برخی از ماموریت های همکاران در روابط عمومی واحدهای مختلف دانشگاه های علوم پزشکی، بیان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی در کشور ماموریت های  بسیار پیچیده ای به عهده دارند؛ به طوری که هیچ سازمانی در کشور به این اندازه مسئولیت اجرای ماموریت های مختلف و پیچیده را ندارد.
دکتر آقاجانی، اظهار کرد: تربیت نیروی متخصص در حوزه سلامت، از سوی دیگر مسئولیت تولید دانش و فناوری و اطلاع رسانی در حوزه ارائه خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی و نظارت بر مواد و کالاهای سلامت محور از جمله ماموریت های روابط عمومی ها است که عرصه بسیار گسترده و دشواری را فراروی دانشگاه های علوم پزشکی برای ارتقا سواد سلامت مردم قرار داده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با ارائه خدمات به 5.5 میلیون نفر جمعیت استان تهران، بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور است، افزود: از همین رو دانشگاه با 14 هزار دانشجو در بیش از 250 رشته ماموریت بزرگی را در سه سطح استان تهران، ملی و بین المللی بر عهده دارد.
رییس دانشگاه در خصوص ماموریت روابط عمومی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: عمده مسائل حوزه سلامت مردم در فضای عمومی رقم می خورد و کمتر از 30 درصد آن در وزارت بهداشت و دانشگاه ها شکل می گیرد؛ این بدان معناست که به شدت نیاز به ارتباطات اجتماعی داریم و باید فضای بیشتری را در این حوزه ایجاد کنیم.
دکتر آقاجانی، تصریح کرد: خوشبختانه با تدبیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت اجتماعی شکل گرفت و ارتباط با رسانه ها، هنرمندان و شخصیت های فرهنگی بسیار گسترده شد. دوره ای را در وزارت بهداشت سراغ ندارم که تا این اندازه برای ایجاد ارتباطات تلاش شده باشد.
رییس دانشگاه با بیان توجه وزیر بهداشت به مشارکت سازمان های مختلف برای تامین سلامت مردم، افزود: دکتر هاشمی تاکید دارند سلامتی مردم را باید در خارج بیمارستان ها و مراکز درمانی جستجو کرد. در همین راستا نیازمند مشارکت سازمان های مختلف، نهادهای فرهنگی، رسانه ها، سازمان های مردم نهاد و همه مردم هستیم تا تغییر در سبک زندگی، فعالیت مردم، نوع تغذیه و رفتارهای اجتماعی و فردی اتفاق بیفتد.
وی اظهار کرد: صرف تاسیس بیمارستان، تولید دارو و خدمات پزشکی به هیچ عنوان نمی تواند سلامتی مطلوب را برای جامعه به ارمغان آورد ولو اینکه در زمان بیماری به تمام این امکانات نیاز است. با این تعریف یکی از مهمترین ماموریت های مهم در دانشگاه علوم پزشکی ارتباط با مردم و رسانه هاست تا سطح سواد سلامت جامعه ارتقا یابد که این مهم شعار امسال این برنامه است.
دکتر آقاجانی، آگاهی مردم از امور مرتبط به سلامتی در پیشگیری و درمان بیماری ها را یکی از رسالت های بسیار مهم روابط عمومی دانست و ادامه داد: از طرفی معرفی دانشگاه و ظرفیت علمی موجود توسط این حوزه بسیار اهمیت دارد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 70 مرکز تحقیقاتی دارد؛ معرفی آن ها به جامعه، صنعت و دست اندرکاران در سطح ملی و بین المللی، از اهداف روابط عمومی است.
رییس دانشگاه، دومین رسالت روابط عمومی را انتقال اخبار و رویدادهای داخل و خارج از دانشگاه؛ اعم از رویدادهای علمی، آموزشی و پژوهشی و رویدادهای مرتبط به حوزه خدمات پزشکی اعلام کرد و ادامه داد: رویدادهایی که در حوزه دانش و خدمات پزشکی اتفاق می افتد برای مردم و دانشگاهیان جذاب است.
وی عنوان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خدمات بهداشتی و درمانی بزرگی ارائه می شود و ارباب رجوع زیادی خدمت دریافت می کنند؛ مطلع شدن از نظرات بیماران و خانواده هایشان از کیفیت خدمات بسیار اهمیت دارد.
دکتر آقاجانی در ادامه تصریح کرد: روابط عمومی مراکز باید با افکارسنجی و سنجش سطح رضایت بیماران و خانواده های آن ها در جریان کیفیت ارائه خدمات قرار گیرند و وضعیت را به اطلاع مدیران اجرایی و تصمیم گیرندگان برسانند؛ البته ذی نفعان ما فقط بیماران نیستند. گروه عظیمی از دانشجویان، استادان و کارکنان هم ذی نفعان هستند و نظراتشان باید اخذ و بسته بندی شود و در اختیار مدیران برای تصمیم گیری قرار گیرد تا اجرا شود.
رییس دانشگاه به نقش روابط عمومی در برگزاری برنامه های مناسبتی اشاره کرد و ادامه داد: روابط عمومی ها به طور سنتی برای پیشبرد اهداف دانشگاه و توسعه آن و ارتقا سلامت مردم از برنامه های مناسبتی بهره می برند.
دکتر آقاجانی منابع حوزه سلامت را بسیار محدود اعلام کرد و گفت: در همه جای دنیا نیازها از منابع فراتر است که برای تامین بخشی از این کمبود دست به دامن خیرین می شوند. یکی از ماموریت های روابط عمومی جلب مشارکت خیرین است که در طی سالهای اخیر گسترش چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد روحیه در میان کارکنان دانشگاه، تصریح کرد: کارکنان برای عمل به وظایف و ماموریت های خود نیاز به نشاط دارند و باید کارگروهی در این مجموعه را تمرین کنند.17 هزار نفر در مجموعه دانشگاه نیاز به این روحیه دارند.
دکتر آقاجانی در این خصوص افزود: روابط عمومی دانشگاه با برگزاری مراسم مختلف فرهنگی می تواند جو صمیمی، مودت و ارتباطات نزدیک ایجاد کند و روحیه کار تیمی را گسترش دهد.
رییس دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود، یکی از ماموریت های روابط عمومی را حفظ حریم و حیثیت سازمان دانست و ادامه داد: سال گذشته 250 هزار بیمار در بیمارستان ها بستری شدند. در این میان ممکن است در ارائه خدمات مشکلاتی پیش آید، روابط عمومی باید در برابر جوسازی ها و شایعات از حریم دانشگاه محافظت کنند. دانشگاه نهاد مقدسی است که نباید با جوسازی ها مورد تخریب قرار بگیرد.
وی در ادامه همکاران روابط عمومی دانشگاه را بازو و چشم بینای مدیران اجرایی خواند و ادامه داد: همکاران در این حوزه می توانند با ارائه نقطه نظرات فنی و جمع آوری اطلاعات از سطح مجموعه مدیران را برای تصمیم سازی و اجرای بهتر راهنمایی کنند.
دکتر آقاجانی، برنامه محور بودن فعالیت ها را در دستیابی به اهداف بیان شده موثر اعلام کرد و گفت: روابط عمومی باید برای افزایش دانش و مهارت کارکنان روابط عمومی با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات تلاش کند. منعطف بودن در مقابل پیشرفت های حوزه رسانه و به روز کردن اطلاعات از دیگر مسیرهای دستیابی به این اهداف است.
وی در پایان با اشاره به اهمیت شایسته گزینی در پیشبرد اهداف و ارتقا سطح فعالیت ها، تصریح کرد: همه واحدها باید ید واحده باشد.