صفحه اصلي > اخبار > کتاب ها و مقالات

>با کتاب «اصول ژنتیک پزشکی امری» بیشتر آشنا شوید

با کتاب «اصول ژنتیک پزشکی امری» بیشتر آشنا شوید

کتاب «اصول ژنتیک پزشکی امری همراه با واژه نامه، مطالعات بیشتر و نکات برتر» زیرنظر دکتر ابوالفضل موفق استاد تمام گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه و توسط دکتر آرزو صیاد، سید محمد آرین اکبری، اعظم پوراحمدیان و الهه خیرعلی ترجمه شده است و انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در سال 1394 آن را منتشر کرده است.
در این کتاب که فصل اول آن نگاهی به تاریخچه ژنتیک و تاثیر آن بر پزشکی دارد، آمده است: تاریخچه ژنتیک دررابطه با پزشکی یکی از کشفیات مهیج است که بیماران و خانواده ها تاحد زیادی از آن بهره مند شدند؛ اگرچه درآینده موفقیت براساس پیشرفت وکشفیات درهردو قلمرو درمان و پیشگیری از بیماری ها سنجیده خواهد شد. همزمان با این رخداد، ما نباید از دستاوردهای نیاکان مان که با کمبود امکانات و تنها با اراده قوی درجهت تدارک زیرساخت های این دانش پویا به دست آورده اند غافل بمانیم؛ اگرچه گاهی خوش شانسی نیزهمراهشان بوده است.
توسعه ژنتیک طی قرن بیستم حقیقتا خیره کننده بوده است. در سال1900 اصول مندل درانتظارکشف دوباره به سر می برد. تقریبا 13000ژن انسانی باتوالی نوکلئوتیدی شناخته شده فهرست شده اند و حدود 6500 بیماری ژنتیکی یا فنوتیپی نیز توصیف شده اند که ازمیان آنها اساس ژنتیک مولکولی حدود2650 مورد را می شناسیم.کشفیات اخیر نه تنها تاثیری درمورد بیماری های کمیاب ژنتیکی و سندروم ها داشته اند، بلکه درمورد بسیاری از بیماری های رایج در سنین بزرگسالی مانند بیماری های قلبی، عروقی، بیماری های روانی و سرطان تحت تاثیر تنوع ژنتیکی است و تاثیری بر روی چاقی، فعالیت های ورزشی، استعداد موسیقی در طول عمر ندارد.
فهم کنونی ما از ژنتیک انسان مدیون کارهای یک کشیش اتریشی به نام "گریکور مندل" است. وی درسال 1865 نتایج آزمایش های تولید مثل خود را به انجمن تاریخ طبیعی ارایه کرد اما تقریبا تا سال 1900مورد توجه قرار نگرفت. دراصل کارهای مندل را می توان به عنوان کشف ژن ها و چگونگی وراثت آنها درنظر گرفت. برپایه آزمایشات مندل بر روی نخود فرنگی سه اصل مهم
بنیان گذاری شد. این اصول شامل قوانین" یکنواختی، اصل جدایی و اصل جورشدگی مستقل" هستند.
همچنین مباحثی نظیر: اساس سلولی و مولکولی وراثت،کروموزوم ها و تقسیم سلول، فن آوریDNA وکاربردهای آن، ژنتیک تکوین، الگوهای توارث، ژنتیک جمعیت وریاضی، وراثت چند ژنی و چند عاملی، فارماکوژنتیک، ژنتیک سرطان، ناهنجاری های کروموزومی، آزمایشات پیش از تولد و ژنتیک تولید مثل، مباحث اخلاقی و قانونی در ژنتیک پزشکی و...، ازجمله مهمترین موضوعاتی است که کتاب حاضر به آنها پرداخته است.
علاقمندان به تهیه کتاب نیز می توانند به محل انتشارات دانشگاه واقع در ولنجک- جنب بیمارستان طالقانی- قبل از درب ورودی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فروشگاه و انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کنند و یا با شماره ۲۲۴۳۷۸۸۳ جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرند.
برای مشاهده برخی صفحات کتاب روی تصویر زیر کلیک کنید: