صفحه اصلي > اخبار 
 


>نشست کلان منطقه 10 آمایشی کشور برگزار شد/ معاون آموزشی وزارت بهداشت: بسته های تحول، نقشه راه آموزش علوم پزشکی است

نشست کلان منطقه 10 آمایشی کشور برگزار شد/ معاون آموزشی وزارت بهداشت: بسته های تحول، نقشه راه آموزش علوم پزشکی است

نشست کلان منطقه 10 آمایشی کشور درخصوص برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت با حضور دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و نمایندگان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سلامت این منطقه آمایشی  چهارشنبه 13 دی ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.
این نشست هم اندیشی با حضور روسای دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در پایتخت شامل شهیدبهشتی، تهران،  ایران، شاهد، بقیه ا...، بهزیستی، ارتش، آزاد و موسساتی نظیر انستیتو پاستور، انتقال خون، مرکز قلب شهیدرجایی برگزار شد.
در این نشست هم اندیشی نمایندگان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی منطقه آمایشی 10 کشور به تبیین اقدامات صورت گرفته درخصوص بسته های تحول در آموزش پزشکی با توجه به ماموریتهای سازمانهای مربوطه خود پرداختند و معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز دیدگاهها و نظرات خود را در این زمینه بیان کرد.
دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به این که منطقه آمایشی 10 کشور منطقه ای بسیار تاثیرگذار در کشور است گفت: در حدود 13 میلیون نفر در تهران زندگی می کنند، حدود 50 موسسه آموزشی که به حوزه پزشکی نیز مربوط هستند(دانشکده ها را نیز یک موسسه آموزشی تلقی می کنیم) ، همچنین هزاران دانشجو و حدود 5000 عضو هیات علمی یعنی یک چهارم اعضای هیات علمی کل کشور در این منطقه حضور دارند. 
دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: در واقع 40-30 درصد آموزش پزشکی کشور در این منطقه آمایشی انجام می شود بنابراین اگر شما کاری جدی و تحولی در این منطقه انجام دهید می توانید کشور را تحت تاثیر قرار دهید.
وی با بیان این مطلب که نقشه راه ترسیم شده از سوی وزارت بهداشت، ترجمان متفاوتی در دانشگاههای مختلف دارد اظهار داشت: دانشگاههای مختلف با توجه به ظرفیتهای خود می توانند در مسیر بین المللی سازی حرکت کنند اما باید برای خود برنامه ویژه داشته باشند و این طور نیست که در این راه برای همه دانشگاهها یک راه را ترسیم کرده باشیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود با تاکید بر افزایش همکاریها و ارتباطات دانشگاهها با یکدیگر، درگیر کردن بدنه اعضای هیات علمی دانشگاه ، حرکت به سمت کارهای ملموس و هم شکل سازی، منطقه آمایشی 10 کشور را منطقه بسیار مهمی برشمرد که با سایر مناطق از نظر تعداد دانشجو و اعضای هیات علمی و جمعیت قابل مقایسه نیست و می تواند در آموزش پزشکی کشور تاثیرگذار باشد.
دکتر لاریجانی اسناد بالادستی را لازم الاجرا و توسعه و تحول در آموزش پزشکی را برای ارتقای دانشگاه مهم برشمرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در مرجعیت علمی و آینده نگاری مهمترین القای ما گفتمان است و این نکته که دانشگاه برای این حوزه باید برنامه داشته باشد. ما برنامه ای برای دانشگاهها در این خصوص القا نمی کنیم، ماموریتها را به دانشگاهها ارسال کرده ایم که این ماموریتها می توانند دانشگاهها را به سطوح بالاتر ملی و منطقه ای و بین المللی برساند. رسالت ما این است که پروژه هایی به دانشگاهها سپرده شود که بتوانند اجرا کنند.
تعیین حیطه های سرآمدی در دانشگاهها، پژوهش و تالیف در زمینه دانشگاههای نسل سوم، برآورد واقعی منابع انسانی مورد نیاز بخش سلامت، متناسب سازی کوریکولومها با نیازهای کشور، رشته های بین رشته ای، لزوم مشارکت بخش خصوصی، ماموریت گرایی، بازمهندسی شورای عالی اخلاق پزشکی، حرکت هدفمند در تعاملات بین المللی، بازمنهندسی مرکز سنجش آموزش پزشکی، اعتباربخشی موسسات و مراکز آموزش عالی سلامت از دیگر نکات مطرح شده توسط معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نشست بود.
وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بعنوان یک نقشه راه در آموزش علوم پزشکی برای دانشگاههاست که تمام اقدامات خود را در زیرفصل آن باید انجام دهند. اگر چنین شیوه ای را پیش گیریم دانشگاههای ما مسیر روشنی را پیدا می کنند که برای ساختار آنها تحول آفرین می باشد.
پس از ارایه گزارشات سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سلامت منطقه آمایشی 10، دکتر آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اظهار داشت: در جریان طرح تحول نظام سلامت در حوزه آموزش، اتفاقات بزرگی رخ داد و با توجه به اینکه سیر اتفاقاتی که در این حوزه برخلاف حوزه های خدماتی نظیر درمان و بهداشت یک سیر تدریجی است اما تاثیرات بسیار چشمگیری در دراز مدت در حوزه خدمات خواهد داشت.
در ادامه پس از ارایه گزارش جامعی درخصوص توسعه آکادمیک فراگیر در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر ضیایی معاون آموزشی دانشگاه اظهار داشت: بسته های تحول در سه رده با ارزشهای اجتماعی، اقتصادی و آکادمیک تقسیم بندی شده اند. در این دانشگاه با توجه به زمان، امکانات و محدودیتهای موجود در حال اولویت گذاری هستیم که چه اقداماتی را در زمان مشخص و با اعتبارات مشخص انجام دهیم تا تغییرات معنی داری را در محیط ایجاد کنیم.  
وی با بیان این مطلب که ما صرفا به دنبال گفتن مفاهیم و دانش و اسناد نیستیم افزود: وقتی از بسته ها صحبت می کنیم انتظار داریم شاهد بروز تغییری باشیم. بنابراین بسته ها به معنای بروز یک تحول، یک تغییر یا حداقل سرعت بخشیدن در امور می باشد که این موضوع بسیار مهمی است و باید روی آن تمرکز کنیم و برنامه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بر محور اجرای بسته های تحول با توجه به ظرفیت ها و ماموریتهای خود می باشد.